top of page
תמונת הסופר/תאבי גולדברג

סוריאליזם

עודכן: לפני 10 דקות

מהשעון של הארנב הלבן לשעונים של סלבדור דאלי

מאה שנה למניפסט הסוריאליסטי

אבי גולדברג

 

לא פעם ניתן לתקופה, למשך זמן היסטורי, שם, מכוח יצירות אומנותיות שנוצרו באותו עידן, באותה מידה שלתקופות אחרות ניתן שם על פי מידת המוות שזרעו בהן מלחמות או על שם מהפכות חברתיות שהתחוללו באותה תקופה.

מפליא כוחה של האומנות שאינה מצוידת בנשק או בממסד פוליטי להירשם בראשי הפרקים החשובים של תולדות האדם.

ישעיהו ברלין, הדגיש עניין זה ביתר שאת כשהרצה על מקורות הרומנטיקה. מושג המזוהה עם סוגה אומנותית ופילוסופית שהתקיימה במחצית השניה של המאה השמונה עשרה ובתחילת המאה התשע עשרה. על פי ברלין המונח רומנטיקה לא נוכח באומנות בלבד ורעיונות המזוהים כרומנטיים ומשמעותו הרווחת של המונח רומנטיקה, מעפילים על אירועים בעלי חשיבות שהתרחשו באותה תקופה, המהפכה הצרפתית בראשם, הנכללים תחת כנפי "עידן הרומנטיקה".

זרם האומנות המוכר כסוריאליזם,  הוא נצר  לתקופת הרומנטיקה. אותו פרץ של רגש ודמיון שהזינו לורד ביירון והיינה ושוברט וז'אן ז'אק רוסו, שעוצמתו שככה מאז, שב כעבור מאה שנים בעקבות מלחמת העולם הראשונה, בעוצמה ותצורה שונה ומשפיע על התרבות והמחשבה  מאז.

 מלחמת העולם הראשונה המלחמה המתועשת הראשונה, והמבוא לגיהינום של מלחמות השמדה, המלחמה שבה הרציונליות האיצה  את האנושות אל עבר יום הדין התנכ"י, אל הdoomsday  שעל סיפו אנחנו חיים מאז. המלחמה  שהיוותה את ההוכחה הטובה ביותר כי "השכל הישר" הניסיון, המדע וחוקיו אינם מספקים בכדי לכוון את האנושות לעתיד טוב יותר.  

המניפסט הסוריאליסטי, שניסח  אנדרה ברטון ב1924, סיכם את הרעיונות, והזרמים שפרצו בספרות ובשירה, במחשבה בציור  בתנועות האוונגרד השונות ,בדדאיזם, באקספרסיוניזם, בקוביזם בגשטלט. בסיס המניפסט הוא, חופש לדמיון, לשיגעון ובעיקר לחלימה שהוזנחה כמקור ליצירה, כמקור למחשבה שונה, להשיב להם את ה"לגיטימציה" שהיתה להם בעבר . הסוריאליזם מתמודד בהגמוניה של הנאורות , של מדע וחוקיו, לשמש כחוק הבלעדי  להבנת הקיום האנושי בדומה להגמוניה האריסטוטלית, שקדמה לנאורות,  בשילוב הממסד הכנסייתי . הסוריאליזם נאבק שלא ליתן ניצחון סופי ומוחלט לתבונה על האמונה הטפלה, על המיסטיקה, על החלום והנבואה.

הזרם הסוריאליסטי, חזר במידה  מסוימת לתפיסת הפתיחות הרעיונית    של התנועה הרומנטית. חיזוק לסוריאליזם  נמצא בפסיכולוגיה הפרוידיאנית, ב fin de siècle   כמפתח לנבכי החלום והתת מודע .

 

" אנחנו עדיין חיים תחת שלטון ההיגיון: זהו, כמובן, העניין אליו אני חותר, לכך שבימינו שיטות לוגיות ישימות אך ורק לפתרון בעיות בעלות חשיבות משנית. הרציונליזם המוחלט שעדיין שולט בכיפה מאפשר לנו לשקול רק עובדות הקשורות ישירות לחוויותינו. ואילו הישגים ופתרונות ממשיים, לעומת זאת, חומקים מאתנו. אין טעם להוסיף כי הניסיון עצמו מוצא את עצמו מוגבל יותר ויותר. הוא פוסע קדימה ואחורה בכלוב שממנו קשה יותר ויותר להיחלץ . הניסיון מתבסס רק על מה שזמין לו באופן המידי ביותר, והוא מוקף  על ידי זקיפים של השכל הישר.

תחת העמדת הפנים של ציוויליזציה וקידמה, הצלחנו לגרש מהתודעה את כל מה שניתן לכנותו, בצדק או שלא בצדק, אמונות טפלות, או דמיון. כל סוג של חיפוש אחר האמת שאינה עולה בקנה אחד עם הפרקטיקות המקובלות, אסור.  מחקרו של פרויד [בתת מודע ובחלום  א.ג.], היה, כאבוד. או שהעמדנו פנים בנבכי עולמנו הנפשי, זה שנראה היה

 שאינו קיים עוד,  שאין לנו עניין בו, רובד שהוא לדעתי החלק החשוב ביותר שיש בנו. על כך עלינו להודות לתגליותיו של זיגמונד פרויד, על שהשיב את עולמנו  הנפשי אל אור השמש .

 על בסיס תגליותיו  אלה מתגבש סוף סוף זרם של דעות, שבאמצעותו יוכל החוקר את הטבע האנושי להמשיך את חקירתו הלאה, להרחיב אותה יותר, מוסמך, הוא יהיה מעתה ואילך, לא להגביל את עצמו אך ורק למציאות המוסכמת המוכחת ביותר. על הדמיון לבסס את עצמו מחדש, לתבוע מחדש את זכויותיו. אם מעמקי תודעתנו מכילה בתוכה כוחות מוזרים המסוגלים להעצים את אלה שעל פני השטח, או לנהל נגדם קרב מנצח, קיימות אם כן כל הסיבות להחזיק  אותם – קודם לאמץ  אותם, ואז, אם צריך, להכפיף אותם לשליטת ההיגיון שלנו.

ראוי לציין כי לא נקבעו אמצעים מלכתחילה  לביצוע משימה זו, כי עד להודעה חדשה ניתן לפרש אותה [את תורתו של פרויד על התת מודע, והחלום א.ג.] כנחלתם של משוררים כמו גם של חוקרים, וכי הצלחתה אינה תלויה בדרכים הקפריזיות פחות או יותר בהן יבחרו.

 פרוייד הקדיש בצדק רב את יכולותיו והביא אותן לידי ביטוי בחקר  החלום.

למעשה, אין זה קביל שחלק ניכר זה של הפעילות הנפשית (שכן, לפחות מיום לידתו של האדם ועד מותו, אין המחשבה מציעה פתרון נמשך ובר קיימא למציאות חיינו, ואילו  סכום רגעי החלום, מנקודת מבט של זמן, ובהתחשב רק בזמן החלימה הטהורה, כלומר חלומות השינה, אינו פחות  מסך רגעי המציאות, או ליתר דיוק מגביל לרגעי הערות) זמן שהוזנח עד היום בצורה כה גסה.

 תמיד נדהמתי מהאופן שבו אדם  מן השורה מייחס אמינות וחשיבות רבה יותר לאירועי ערות מאשר לאירועים המתרחשים בחלומות. מפני שהאדם, כאשר הוא מפסיק לישון, הוא בראש ובראשונה כלי משחק של זיכרונו, ובמצבו הרגיל הזיכרון מצליח לשחזר עבורו רק באופן קלוש את רשמי החלום, ולהפשיט אותו מכל חשיבות ממשית, ולהשאיר רק זכר  קלוש שיאפשר להיאחז בו, משהו קבוע, בנקודת הזמן  שבה הוא חושב שהוא עזב אותו כמה שעות קודם לכן, תקוותו זו לשוב אל החלום, אל משהו בעל ערך. בכך החלום הופך  להערת שוליים ,למשהו בין מרכאות, כמו הלילה עצמו. וכמו הלילה, החלומות תורמים עד עכשיו אך מעט להבנתנו, דבר המחייב אותנו למחשבה בנדון".  [תרגום א.ג.]

 

זהו  ציטוט מתוך המניפסט שניסח אנדרה ברטון, התאוריה לה ניתן השם סוריאליזם, על ידי המשורר גיום אפולינר.

את שורשי הסוריאליזם, כלומר, היות החלום, והדמיון חלק ממציאות החיים, אפשר למצוא בעולם העתיק בו החלום משמש מדיום להבנת המציאות, למסרי  האל לראיית העולם בעיני הרוח ולא רק בעיני הבשר. חלומו של יעקוב והסולם, חזיונות יחזקאל הנביא, וגם "ויבוא אלוהים אל בלעם בלילה,"  "ויבוא אלוהים אל לבן הארמי בחלום הלילה," "ויבוא אלוהים אל אבימלך בחלום הלילה... "

וכמובן יוסף בעל החלומות, דמות מהגדולות שנוצרו במיתולוגיה היהודית, כמתווך החלום למציאות , כמדיום ההופך חלומות למדיניות , לדרך ניהול מצריים העתיקה, הגדולה בממלכות  הקדומות.  

האומנות למעשה לא הדירה את החלום ואת  הדמיון מעולם. האומנות נשארה שומר הסף של  החלום והשיגעון שנדחקו לפינה מפני ההיגיון, והשכל. הסוריאליזם פועל לפתיחת אפיקי היצירה  שנסתתמו, את  האפיק לביטוי החיים גם  בפנטזיה בחלום, שהיו השראה, לוויליאם בלייק, הלדרליין וגם שייקספיר וגתה שביצירותיהם נתנו מקום לחלומות, לבעלות אוב, ולדמיון.

 

 הילד הנורא של הספרות האמריקאית א.א.פו, , כתב  בספרו אאוריקה, הנחשב בעיניו לטוב ביצירותיו  את חזונו הקוסמולוגי, בו הוא מערער ואף לועג לדרך  החשיבה של מדענים המעכבים למעשה  את  המדע בכך שגיבשו את תמונת העולם קוסמולוגית  ואינם מצליחים להתקדם, בשל דבקותם בדרך ההיסק המדעית, האינדוקציה והדדוקציה, של  הסיבה והתוצאה, וקורא למדען להשתמש באינטואיציה בחזון, כמו אלה של  יוהנס קפלר האסטרונום  שלרעיונותיו לא תמיד היתה תורה סדורה.

 פו מציע בספרו הנקרא פואמה בפרוזה, משהו שנדמה כיומרה או כעוד אחד מסיפורי המהתלות, המתיחות  שלו : "אני מתכוון לדבר על הפיזי, המטפיזי והמתמטי - של היקום החומרי והרוחני: על מהותו, מוצאו, בריאתו, מצבו הנוכחי ועתידו" 


                                            אאוריקה א.א.פו 1848

 בני דורו של א.א.פו לא הבינו את המסרים של פו, מדעני המאה העשרים והמאה העשרים ואחת קיבלו אותם בפליאה על הבנתו המוקדמת את המפץ הגדול והתפשטות היקום .

דקרט והחלום

אם את הסוריאליזם מקובל להבין  כתגובת הלם למוראות מלחמת העולם הראשונה, הרי על תמונת העולם הסטאטית המקובעת, שסלל אריסטו והסכולסטיקה שאימצה את תורתו ואיבנה את המחשבה החופשית  ערער הפילוסוף הצרפתי רנה דקרט.

 את הצורך בספק ובפקפוק כגורם ראשוני ליצירת וודאות בקיום ה"אני" , ראה כחיונית  להמשך  כל חקירה.

במצב הבינרי של קיום האנושי בערות ושינה, היה לדקרט צורך ביצירת ודאות כי המחשבה האנושית  נובעת ממצב ערות ולא מחלום.  עולם  החלומות הוא לעיתים כה מוחשי, עד שעלינו למצוא דרך, כך סבר דקרט, להיות בטוחים, שאיננו חולמים, שכל חיינו אינם אלא חלימה מתמשכת. ולכן טוען דקרט שנחוץ להוכיח שהידע על המציאות אינו  חלום.

דקרט הטיל ספק בכל, ובכלל זה בשאלת האני החולם,אך הוציא מגדר הספק את האפשרות שהוא משוגע. כלומר היה נחרץ שאינו אחוז שגעון .  

על פי דעתו של מישל פוקו, "הכהן הגדול של השיגעון" הדילוג על  חווית השיגעון, כאפשרות של אני חושב, הותירה  את  השיגעון מחוץ לאפשרות של באני החושב , מידרה את המשוגע, והביאה להתייחסות החברתית השלילית  למי שנחשב כמשוגע. כפי שביטא זאת דוסטוייבסקי בסיפורו הקצר בובוק על הצרפתים שכלאו את המשוגעים בעיניהם, רק כדי שיוכלו לתייג את עצמם כשפויים.

קופרניקוס וקאנט

לאמונה הדוגמטית  חסרת  הגמישות המשוכנעת בידע והבנה בלעדית  באשר למהות היקום ולמקום אותו תופס האדם, אירעו שתי "תאונות נוראיות" בעת החדשה. האחת המהפכה של קופרניקוס שצמצמה את עולמו של האדם, לכדי גרם שמיים קטן ביקום הענק. והמהפכה הקופרניקית השניה של עמנואל קאנט, המהפכה הפסימית, שבישרה שיכולתו של האדם לתפוס את המציאות "כפי שהיא", מוגבלת לתנאי התפיסה החושית והשכלית  של האדם. 

עמנואל קאנט, הפילוסוף הפרוסי, סבר כי יכולתה של התבונה,  של השכל,  , בהם משתבח האדם המודרני,  מוגבלים לתמונת מציאות סובייקטיבית, אך מנועים מלתפוס  במציאות עצמה "בדבר כשלעצמו".  

שתי מהפכות שתוצאתן מרחיקת הלכת היו ערעור על השיפוט האנושי, על היומרה של התודעה האנושית.

 

השעון  של לואיס קרול והשעונים של סלוודור דאלי

ככל ששאלות יסוד רבות נפתרו בעזרת המדע , ככל שניוטון וגלילאו הכניסו סדר ואת חוקי טבע בעולם, נותרה שאלת הזמן ללא מענה.  הזמן נותר כמימד מאיים, כמשך שאין יכולת למזג בינו לבין תוחלת חיי האנוש . הזמן המודרני, אינו מבטיח כמו בעבר, תקווה אסכטולוגית, משיח או עולם הבא או את גאולת אחרית הימים, ואפילו לא את המעגליות שתשיב את קיומו שוב ושוב, בנוסח ניטשה " החיים האלה כפי שאתה חי אותם עכשיו וחיית אותם, תצטרך לחיות פעם נוספת אינספור פעמים נוספות";

  השעון מזכיר כל יום וכל שעה כי זמנו של האדם קצוב, אוזל, הוא הגיליוטינה ה"מערפת" המודרנית  .

קבלת הזמן כמימד אינסופי מיסטי, כמו את האלוהים, והמחשתו בבניית שעונים מדויקים, יש בה ניסיון דומה להמחשת האלוהים  בפסלים ובציורים.

 הכניעה לעריצות הזמן, הציות למחוגיו, היא עבודת האלוהים המודרנית.



אליס בארץ הפלאות

הסוריאליזם רצה להציל את אליס מארץ חלומה, לחלץ אותה מסיוט, מהמרוץ המטורף בו מופיע הזמן בצורת שעון הכיס של הארנב הלבן, מהחלום שרקם לואיס קרול, המערער על כל חוקי הפיזיקה בת זמנו, כולל את מרוץ הזמן ומהלכו המואץ, המדורבן בידי השעון הנוכח תמיד.



                    סלוודור דאלי  התמדתו של הזיכרון, מתוך אתר האנציקלופדיה בריטניקה

 

הסוריאליזם מפרק את המערפת בעלת המחוגים, ממיס אותם כמו גבינת קממבר בשמש ספרד היוקדת. השעונים של סלבדור דאלי הם אזהרה מפני הרציונליזם המופרז, והצעה לפנייה למחוזות החלום . 

 


9 צפיות0 תגובות
bottom of page