top of page
תמונת הסופר/תאבי גולדברג

אל תקנאו במלך המאושר

עודכן: 13 בינו׳

יתוש באוזן



אבי גולדברג 15  ינואר 2024

 

על תקנאו במלך המאושר\ עזה ונתן \ קיבוץ זיכרון \פלאנסטרי 

 

 


קינג ביבי על השער של מגזין טיים

 

כל הארץ היתה על כף ידו, דיירי עולם הביטו אליו בהשתאות, מלך היהודים, בא ויוצא בפלטין של נגידים.

עתה הוא מדשדש בין גמדי הארץ, מבוסס בין חורבות האסון  מי שהתהולל כמפתח, אפילו לא הספיק לחגור לפני שהוכה שוק על ירך.

הינה שירת המקהלה החותמת  את  חייו של המלך אדיפוס [סופוקלס בתרגום אהרון שבתאי]

  אַחַי, בְּנֵי תֵּבַי, רְאוּ, הִנֵּה אֵדִיפּוּס,

זֶה שֶׁפָּתַר אֶת הַחִידָה הַנּוֹדָעָהּ, אָדָם חָזָק,

נַעֲרָץ עַל אֶזְרְחֵי הָעִיר וּמְעוֹרֵר קִנְאָה.

לְאֵיזֶה גַּל שֶׁל אֲסוֹנוֹת הִגִּיעַ !

מוּסַר הַשְׂכֵּל, אֵין לְכַנּוֹת אָדָם

בְּתֹאַר מְאֻשָּׁר, כָּל עוֹד הוּא חַי. יֵשׁ לְהַמְתִּין

עַד שֶׁיַּחֲצֶה אֶת גְּבוּל חַיָּיו בְּלִי סֵבֶל.

 

 

עזה ונתן

 

עזה שוב גבתה מאתנו מחיר דמים. יש בינינו החיים בעולם המיסטי הרואה באסון  שמחת תורה, בטבח נורא של יהודים, בהקרבת חיים של החיילים על הגנת המולדת הממשית-ישראל, סימן לבואם של ימים טובים יותר, גזירה ממעל שיש לקבל באהבה, ייסורי משיח  הזדמנות לתחיית היישוב היהודי ברצועת עזה, לאחר סילוק אוכלוסיית המיליונים המוסלמית לארבע כנפות תבל.

במאה השבע עשרה היה איש יהודי שיצא משם, מעזה, ובשורת משיח בידו. שמו היה נתן אשכנזי הידוע כנתן העזתי. 

אני מצטט מההסבר שניתן על נביא הקטסטרופה העזתי באנו -  מוזאון העם היהודי [בית התפוצות]  מ 2019: 

"מעתה היה נתן העזתי הנביא הצמוד של שבתאי צבי. הוא כתב, הפיק וביים את הסרט הגדול ביותר של המשיחיות היהודית בעת החדשה........

ומה עם עזה? ובכן, היא הפכה למרכז נבואה עולמי. יהודים רבים נהרו אליה כדי לראות את הנביא שהכתיר את המשיח, וחצרותיה התמלאו המוני נשים וגברים, שישנו ברחובות, ושיננו את התיקונים והסיגופים שקיבלו מנתן העזתי.

הסוף מוכר. השולטן התורכי שמע על "מלך היהודים" שהלך וצבר פופולאריות והציע לו הצעה שאי אפשר לסרב לה: מוות או התאסלמות. צבי בחר להתאסלם. והשאר היסטוריה..........

אז מה יצא לנו? הבשורה המשיחית שיצאה מעזה בראשית העת החדשה, חזרה לעזה אחרי 350 שנה, מלווה בטנקים ואזעקות צבע אדום. ללמדכם, כמה עוצמתי הוא הכוח המשיחי. עד הסבב הבא "

 

קיבוץ זיכרון

היו ימים לא רחוקים כל כך בהם הקיבוץ היה הנחשון למימוש הציונות. לעבודת הקרקע ושמירה על אדמות ארץ ישראל. התיישבות עיקשת ושמירה על עקרונות שיתוף, התנדבות, והומניות עם לאומיות, התגייסות לכוח הלוחם שהגן על המדינה בימיה הראשונים.

 מים רבים ועכורים  נשפכו על התנועה המפוארת הזו, וזהרה  הועם בידי מוציאי דיבתה רעה מ "בריכות השחייה" עד לנחל האסי.

אלא שהקיבוצים למרות הרוחות הרעות, יצר הקנאה, והאיוולת הנושבת בארץ, נותרו על מכונם נטועים על גבולות הארץ בדרום ובצפון, ועתה שילמו ומשלמים את מחיר היוהרה המחדל וההיבריס של ממשלות ישראל  בדמם, פשוטו כמשמעו.

בקיבוץ נען מתקיימת תערוכה צנועה של אומנים חברי הקיבוץ, "מתוך השבר"  לזכר חבריהם בקיבוצי עוטף עזה  שנרצחו ונחטפו בשמחת תורה השתא. 

 

 


 

                                יצירות הפסל דני מדאר-הלוי קיבוץ נען: צילם אבי

 

פסל יצירתה של האמנית רותי כוכבא ; צילם אבי



 

הפלנסטרי, מאוטופיה לערבות הדדית וקהילתיות

 

היום, כשהערכים של קהילתיות וערבות הדדית נישאים בעקבות השבר, ובשל ניוד עשרות אלפי פליטי גבולות ישראל לבתי מלון ולבניינים בערים מנוכרות, נזכר במקורות האוטופיים של רעיון הקהילה השיתופית המודרנית.

 

שרטוט רעיון הפלנסטרי של פורייה, בניין ענק לאכלוס חברי הקומונה על פי עקרונות האוטופיים מתחילת המאה ה19

 

 

הוגה הדעות הצרפתי שארל פורייה,Charles Fourier נחשב מראשוני זרם הסוציאליזם האוטופי הצרפתי שניסה למצוא דגם לחיי שיתוף וערבות הדדית יחד עם שמירה על מאוויי האדם על פי נטייתו. שנאתו לחיי מסחר, בהם ראה מסכת של רמייה וחזונו לחיים בסביבה כפרית בצוותא, היו כמובן מסכת שהגשמתה היתה בלתי אפשרית בעליל . אף על פי כן סחפו רעיונותיו תומכים ואוהדים דווקא בארצות הברית הצעירה בה הוקמו עשרות התישבויות בהתאם לעקרונותיו בשנות הארבעים והחמישים של המאה התשע עשרה, שסופם נגזר כעבור שנים בודדות של ניסוי חברתי.

המעניין הוא שרעיונות פורייה האנטישמי המודרני המושבע, חלחלו לסוציאליזם המעשי, שאחד מפירותיו - הקומונות היהודיות, הבשיל  בארץ ישראל. על אף השוני בדגם של פורייה וההפלגות הדמיוניות שלו, עקרונות היישוב השיתופי והנשיאה בערבות הדדית,חדר האוכל המשותף, הוגשמו בתחילת המאה העשרים בארץ ישראל על ידי יהודים אידיאליסטים שפורייה תעב.   


 

חוות ברוק מההתיישבותיות הידועות שהוקמו  על פי משנתו של פורייה ליד בוסטון ארה"ב

 

ניסיונות התיישבות שיתופיות המשיכו להכות שורשים ברחבי ארצות הברית אך נכשלו בסופו של דבר. היוזמה של ממשיך דרכו של פורייה ויקטור פרוספר קונסידרנט שהיגר לארצות הברית והקים את לה ראוניון, בטקסס מקום בו שוכנת היום דאלאס, או התנועה שהקים אטיין קאבט, האיקריסטים .

הקומונות בארצות הברית ניעורו לחיים בשנות השישים של המאה שעברה ביזמת "ילדי הפרחים" ,אך גם הן סיימו את חייהן הממשיים כעבור שנים בודדות.  

 

 

                        חוות הופדייל מחסן הקרח והפחם

 

היישוב "אוטופיה"






פרוטלנדס, יישוב שיתופי, מגוריה של הילדה לואיזה מיי אלקוט,לימים הסופרת הידועה [נשים קטנות]

הצילומים מתוך הויקיפדיה

 

 

95 צפיות
bottom of page